مطالب آموزشی
میکروتیک هم مانند اکثر تولیدکنندگان تجهیزات شبکه مدارکی برای نشان دادن توانایی های افراد در کار با تجهیزات این شرکت دارد . متاسفانه میکروتیک مانند مایکروسافت و سیسکو منبع دقیقی برای آزمون های خود ندارد و آمادگی برای آزمون از طریق کلاس های آموزشی که توسط مدرسین میکروتیک برگزار می گردد انجام می شود , دوره های آموزش میکروتیک به شرح زیر هستند .

MTCNA : MikroTik Certified Network Associate

ابتدایی ترین دوره میکروتیک می باشد که درواقع مبانی اولیه ای از همه دوره ها در آن گنجانده شده و پیشنیاز تمام دوره های میکروتیک است .

MTCRE: MikroTik Certified Routing Engineer

این دوره مربوط به مباحث پیشرفته روتینگ است .

MTCWE : MikroTik Certified Wireless Engineer

این دوره هم مربوط به مباحث پیشرفته وایرلس است .

MTCTCE : MikroTik Certified Traffic Control Engineer

این دوره نیز مربوط به مباحث پیشرفته کنترل پهنای باند ,QOS , firewall , mangel , DNS , DHCP و Web proxy است .

MTCUME : MikroTik Certified User Management Engineer

این دوره مباحث پیشرفته تونلینگ , HOTSPOT و استفاده از RADIUS SERVER ها است .

MTCINE : MikroTik Certified Inter-networking Engineer

دوره پیشرفته ای است که مباحث MPLS ,BGP و مهندسی ترافیک در آن تدریس می شوند .

خوشبختانه امکان شرکت در آزمون رسمی میکروتیک در ایران نیز وجود دارد که با مراجعه به Trainer های رسمی میکروتیک در ایران می توانید در این آزمون که در زمان نگارش این مطلب حدود 500 هزار تومان هزینه دارد شرکت کنید و مدرک رسمی دریافت کنید .

در این سری آموزش های میکروتیک ما به مباحث MTCNA خواهیم پرداخت . توجه داشته باشید که این آموزش کمی فراتر از دوره MTCNA است و قسمت هایی که در این سری مقالات به آن ها پرداخته نمی شود قطعاً به سرفصل های این دوره مربوط نمی شود و باید در دیگر دوره های آموزش میکروتیک به دنبال آنها بود.

پیش نیاز این دوره +Network است . 
نصیر رضایی نژاد

سوئیچ شبکه از مجموعه ای کامپیوتر ( گره ) که توسط یک محیط انتقال ( کابلی یا بدون کابل ) به یکدیگر متصل می گردند ، تشکیل شده است. در شبکه از تجهیزات خاصی نظیر هاب و روتر نیز استفاده می گردد. سوئیچ یکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپیوتری است . با استفاده از سوئیچ ، چندین کاربر قادر به ارسال اطلاعات از طریق شبکه در یک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر یک از کاربران بر سرعت دستیابی سایر کاربران شبکه تاثیر نخواهد گذاشت . سوئیچ همانند روتر که امکان ارتباط بین چندین شبکه را فراهم می نماید ، امکان ارتباط گره های متفاوت ( معمولا کامپیوتر ) یک شبکه را مستقیما با یکدیگر فراهم می نماید. شبکه ها و سوئیچ ها دارای انواع متفاوتی هستند.سوئیچ هائی که برای هر یک از اتصالات موجود در یک شبکه داخلی استفاده می گردند ، سوئیچ های LAN نامیده می شوند. این نوع سوئیچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بین صرفا دو دستگاه که قصد ارتباط با یکدیگر را دارند ، در زمان مورد نظر ایجاد می نماید.

مبانی شبکه:

عناصر اصلی در یک شبکه کامپیوتری به شرح زیر هستند:

شبکهشبکه شامل مجموعه ای از کامپیوترهای متصل شده (با یک روش خاص )، به منظور تبادل اطلاعات است. گره: گره ، شامل هر چیزی که به شبکه متصل می گردد ، خواهد بود.( کامپیوتر ، چاپگر و ... )


سگمنت: سگمنت یک بخش خاص از شبکه بوده که توسط یک سوئیچ ، روتر و یا Bridge از سایر بخش ها جدا شده است .

ستون فقرات: کابل اصلی که تمام سگمنت ها به آن متصل می گردند. معمولا ستون فقرات یک شبکه دارای سرعت به مراتب بیشتری نسبت به هر یک از سگمنت های شبکه است . مثلا ممکن است نرخ انتقال اطلاعات ستون فقرات شبکه 100 مگابیت در ثانیه بوده در صورتیکه نرخ انتقال اطلاعات هر سگمنت 10 مگابیت در ثانیه باشد.

توپولوژی: روشی که هر یک از گره ها به یکدیگر متصل می گردند را گویند.

کارت شبکه: هر کامپیوتر از طریق یک کارت شبکه به شبکه متصل می گردد.در اکثر کامپیوترهای شخصی ، کارت فوق از نوع اترنت بوده ( دارای سرعت 10 و یا 100 مگابیت در ثانیه ) و در یکی از اسلات های موجود روی برد اصلی سیستم ، نصب خواهد شد.

آدرس MAC: آدرس فیزیکی هر دستگاه ( کارت شبکه ) در شبکه است. آدرس فوق یک عدد شش بایتی بوده که سه بایت اول آن مشخص کننده سازنده کارت شبکه و سه بایت دوم ، شماره سریال کارت شبکه است .

Unicast : ارسال اطلاعات توسط یک گره با آدرس خاص و دریافت اطلاعات توسط گره دیگر است .

Multicast : یک گره ، اطلاعاتی را برای یک گروه خاص ( با آدرس مشخص ) ارسال می دارد.دستگاه های موجود در گروه ، اطلاعات ارسالی را دریافت خواهند کرد.

Broadcast: یک گره اطلاعاتی را برای تمام گره های موجود در شبکه ارسال می نماید.در استفاده از سوئیچ در اکثر شبکه های متداول ، به منظور اتصال گره ها از هاب استفاده می شود.

 همزمان با رشد شبکه ( تعداد کاربران ، تنوع نیازها ، کاربردهای جدید شبکه و ...) مشکلاتی در شبکه های فوق به وجود می آید :


Scalability : در یک شبکه مبتنی بر هاب ، پهنای باند بصورت مشترک توسط کاربران استفاده می گردد. با توجه به محدود بودن پهنای باند ، همزمان با توسعه، کارآئی شبکه به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت . برنامه های کامپیوتر که امروزه به منظور اجراء بر روی محیط شبکه ، طراحی می گردنند به پهنای باند مناسبی نیاز خواهند داشت . عدم تامین پهنای باند مورد نیاز برنامه ها ، تاثیر منفی در عملکرد آنها را به دنبال خواهد داشت .


Latency : به مدت زمانی که طول خواهد کشید تا بسته اطلاعاتی به مقصد مورد نظر خود برسد ، اطلاق می گردد. با توجه به اینکه هر گره در شبکه های مبتنی بر هاب می بایست مدت زمانی را در انتظار سپری کرده ( ممانعت از تصادم اطلاعات ) ، به موازات افزایش تعداد گره ها در شبکه ، مدت زمان فوق افزایش خواهد یافت . در این نوع شبکه ها در صورتیکه یکی از کاربران فایل با ظرفیت بالائی را برای کاربر دیگر ارسال نماید ، تمام کاربران دیگر می بایست در انتظار آزاد شدن محیط انتقال به منظور ارسال اطلاعات باشند. به هرحال افزایش مدت زمانی که یک بسته اطلاعاتی به مقصد خود برسد ، هرگز مورد نظر کاربران یک شبکه نخواهد بود.

Network Failure : در شبکه های مبتنی بر هاب ، یکی از دستگاه های متصل شده به هاب قادر به ایجاد مسائل و مشکلاتی برای سایر دستگاههای موجود در شبکه خواهد بود. عامل بروز اشکال می تواند عدم تنظیم مناسب سرعت ( مثلا تنظیم سرعت یک هاب با قابلیت 10 مگابیت در ثانیه به 100 مگابیت در ثانیه ) و یا ارسال بیش از حد بسته های اطلاعاتی از نوع Broadcast ، باشد.

Collisions : در شبکه های مبتنی بر تکنولوژی اترنت از فرآینده خاصی با نام CSMA/CD به منظور ارتباط در شبکه استفاده می گردد. فرآیند فوق نحوه استفاده از محیط انتقال به منظور ارسال اطلاعات را قانونمند می نماید. در چنین شبکه هائی تا زمانیکه بر روی محیط انتقال ترافیک اطلاعاتی باشد ، گره ای دیگر قادر به ارسال اطلاعات نخواهد بود. در صورتیکه دو گره در یک لحظه اقدام به ارسال اطلاعات نمایند ، یک تصادم اطلاعاتی ایجاد و عملا بسته های اطلاعاتی ارسالی توسط هر یک از گره ها نیز از بین خواهند رفت . هر یک از گره های مربوطه ( تصادم کننده ) می بایست بمدت زمان کاملا تصادفی در انتظار باقی مانده و پس از فراهم شدن شرایط ارسال ، اقدام به ارسال اطلاعات مورد نظر خود نمایند. هاب مسیر ارسال اطلاعات از یک گره به گره دیگر را به حداقل مقدار خود می رساند ولی عملا شبکه را به سگمنت های گسسته تقسیم نمی نماید. سوئیچ به منظور تحقق خواسته فوق عرضه شده است .

یکی از مهمترین تفاوت های موجود بین هاب و سوئیچ ، تفسیر هر یک از پهنای باند است. تمام دستگاه ای متصل شده به هاب ، پهنای باند موجود را بین خود به اشتراک می گذارند.در صورتیکه یک دستگاه متصل شده به سوئیچ ، دارای تمام پهنای باند مختص خود است. مثلا در صورتیکه ده گره به هاب متصل شده باشند ، ( در یک شبکه ده مگابیت درثانیه) هر گره موجود در شبکه بخشی از تمام پهنای باند موجود ( ده مگابیت در ثانیه ) را اشغال خواهد کرد. ( در صورتیکه سایر گره ها نیز قصد ارتباط را داشته باشند) . در سوئیچ ، هر یک از گره ها قادر به برقراری ارتباط با سایر گره ها با سرعت ده مگابیت در ثانیه خواهد بود. در یک شبکه مبتنی بر سوئیچ ، برای هر گره یک سگمنت اختصاصی ایجاد خواهد شد. سگمنت های فوق به یک سوئیچ متصل خواهند شد. در حقیقت سوئیچ امکان حمایت از چندین ( در برخی حالات صدها ) سگمنت اختصاصی را دارا است . با توجه به اینکه تنها دستگاه های موجود در هر سگمنت سوئیچ و گره است ، سوئیچ قادر به انتخاب اطلاعات ، قبل از رسیدن به سایر گره ها خواهد بود. در ادامه سوئیچ، فریم های اطلاعاتی را به سگمنت مورد نظر هدایت خواهد کرد. با توجه به اینکه هر سگمنت دارای صرفا" یک گره است ، اطلاعات مورد نظر به مقصد مورد نظر ارسال خواهند شد. بدین ترتیب در شبکه های مبتنی بر سوئیچ امکان چندین مبادله اطلاعاتی به صورت همزمان وجود خواهد داشت . با استفاده از سوئیچ ، شبکه های اترنت بصورت full-duplex خواهند بود. قبل از مطرح شدن سوئیچ ، اترنت بصورت half-duplex بود. در چنین حالتی داده ها در هر لحظه امکان ارسال در یک جهت را دارا خواهند بود.

 در یک شبکه مبتنی بر سوئیچ ، هر گره صرفا با سوئیچ ارتباط برقرار می نماید ( گره ها مستقیما با یکدیگر ارتباط برقرار نمی نمایند) . در چنین حالتی اطلاعات از گره به سوئیچ و از سوئیچ به گره مقصد به صورت همزمان منتقل می گردند. در شبکه های مبتنی بر سوئیچ امکان استفاده از کابل های بهم تابیده و یا فیبر نوری وجود خواهد داشت . هر یک از کابل های فوق دارای کانکتورهای مربوط به خود برای ارسال و دریافت اطلاعات هستند. با استفاده از سوئیچ ، شبکه ای عاری از تصادم اطلاعاتی به وجود خواهد آمد. انتقال دو سویه اطلاعات در شبکه های مبتنی بر سوئیچ ، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات افزایش می یابد. اکثر شبکه های مبتنی بر سوئیچ به دلیل قیمت بالای سوئیچ ، صرفا از سوئیچ به تنهائی استفاده نمی نمایند. در این نوع شبکه ها از ترکیب هاب و سوئیچ استفاده می گردد. مثلا یک سازمان می تواند از چندین هاب به منظور اتصال کامپیوترهای موجود در هر یک از دپارتمانهای خود استفاده و در ادامه با استفاده از یک سوئیچ تمام هاب ها(مربوط به هر یک از دپارتمانها) به یکدیگر متصل می گردد.

تکنولوژی سوئیچ ها: سوئیچ ها دارای پتانسیل های لازم به منظور تغییر روش ارتباط هر یک از گره ها با یکدیگر هستند.
 
تفاوت سوئیچ با روتر چیست ؟
سوئیچ ها معمولا در لایه دوم (Data layer) مدل OSI فعالیت می نمایند.در لایه فوق امکان استفاده از آدرس های MAC ( آدرس های فیزیکی ) وجود دارد. روتر در لایه سوم (Network) مدل OSI فعالیت می نمایند. در لایه فوق از آدرس های IP ر IPX و یا Appeltalk استفاده می شود. ( آدرس های منطقی ) . الگوریتم استفاده شده توسط سوئیچ به منظور اتخاذ تصمیم در رابطه با مقصد یک بسته اطلاعاتی با الگوریتم استفاده شده توسط روتر ، متفاوت است . یکی از موارد اختلاف الگوریتم های سوئیچ و هاب ، نحوه برخورد آنان با Broadcast است . مفهوم بسته های اطلاعاتی از نوع Broadcast در تمام شبکه ها مشابه است.

 در چنین مواردی ، دستگاهی نیاز به ارسال اطلاعات داشته ولی نمی داند که اطلاعات را برای چه کسی می بایست ارسال نماید. به دلیل عدم آگاهی و دانش نسبت به هویت دریافت کننده اطلاعات ، دستگاه مورد نظر اقدام به ارسال اطلاعات بصورت broadcast می نماید. مثلا هر زمان که کامپیوتر جدید و یا یک دستگاه به شبکه وارد می شود ، یک بسته اطلاعاتی از نوع Broadcast برای معرفی و حضور خود در شبکه ارسال می دارد. سایر گره ها قادر به افزودن کامپیوتر مورد نظر در لیست خود و برقراری ارتباط با آن خواهند بود. بنابراین بسته های اطلاعاتی از نوع Broadcast در مواردیکه یک دستگاه نیاز به معرفی خود به سایر بخش های شبکه را داشته و یا نسبت به هویت دریافت کننده اطلاعات شناخت لازم وجود نداشته باشند ، استفاده می گردند. هاب و یا سوئیچ ها قادر به ارسال بسته ای اطلاعاتی از نوع Broadcast برای سایر سگمنت های موجود در حوزه Broadcast است. روتر عملیات فوق را انجام نمی دهد. در صورتیکه آدرس یک دستگاه مشخص نگردد ، روتر قادر به مسیریابی بسته اطلاعاتی مورد نظر نخواهد بود.

 ویژگی فوق در مواردی که قصد جداسازی شبکه ها از یکدیگر مد نظر باشد ، بسیار ایده آل خواهد بود. ولی زمانیکه هدف مبادله اطلاعاتی بین بخش های متفاوت یک شبکه باشد ، مطلوب به نظر نمی آید. سوئیچ ها با هدف برخورد با مشکل فوق عرضه شده اند. سوئیچ های LAN بر اساس تکنولوژی packet-switching فعالیت می نمایند. سوئیچ یک ارتباط بین دو سگمنت ایجاد می نماید. بسته های اطلاعاتی اولیه در یک محل موقت ( بافر) ذخیره می گردند ، آدرس فیزیکی (MAC) موجود در هدر خوانده شده و در ادامه با لیستی از آدرس های موجود در جدول Lookup ( جستجو) مقایسه می گردد. در شبکه های LAN مبتنی بر اترنت ، هر فریم اترنت شامل یک بسته اطلاعاتی خاص است . بسته اطلاعاتی فوق شامل یک عنوان (هدر) خاص و شامل اطلاعات مربوط به آدرس فرستنده و گیرنده بسته اطلاعاتی است . سوئیچ های مبتنی بر بسته های اطلاعاتی به منظور مسیریابی ترافیک موجود در شبکه از سه روش زیر استفاده می نمایند:

سوئیچ های Cut-through : بلافاصله پس از تشخیص بسته اطلاعاتی توسط سوئیچ ، آدرس MAC خوانده می شود. پس از ذخیره سازی شش بایت اطلاعات که شامل آدرس هستند ، بلافاصله عملیات ارسال بسته های اطلاعاتی به گره مقصد آغاز می گردد. ( همزمان با دریافت سایر بسته های اطلاعاتی توسط سوئیچ ) . با توجه به عدم وجود کنترل های لازم در صورت بروز خطاء در روش فوق ، سوئیچ های زیادی از روش فوق استفاده نمی نمایند.

سوئیچ های store-and-forward : تمام بسته اطلاعاتی را در بافر مربوطه ذخیره و عملیات مربوط به بررسی خطاء ( CRC) و سایر مسائل مربوطه را قبل از ارسال اطلاعات انجام خواهند داد. در صورتیکه بسته اطلاعاتی دارای خطاء باشد ، بسته اطلاعاتی دور انداخته خواهد شد.در غیراینصورت ، سوئیچ با استفاده از آدرس MAC ، بسته اطلاعاتی را برای گره مقصد ارسال می نماید. اغلب سوئیچ ها از ترکیب دو روش گفته شده استفاده می نمایند. در این نوع سوئیچ ها از روش cut-through استفاده شده و به محض بروز خطاء از روش store-and-forward استفاده می نمایند.

Fragment-free :  یکی دیگر از روش های مسیریابی ترافیک در سوئیچ ها که کمتر استفاده می گردد ، fragment-free است . روش فوق مشابه cut-through بوده با این تفاوت که قبل از ارسال بسته اطلاعاتی 64 بایت آن ذخیره می گردد.

سوئیچ های LAN دارای مدل های متفاوت از نقطه نظر طراحی فیزیکی هستند. سه مدل رایج در حال حاضر بشرح زیر است:

Shared memory : این نوع از سوئیچ ها تمام بسته های اطلاعاتی اولیه در بافر مربوط به خود را ذخیره می نمایند. بافر فوق به صورت مشترک توسط تمام پورت های سوئیچ ( اتصالات ورودی و خروجی ) استفاده می گردد. در ادامه اطلاعات مورد نظر به کمک پورت مربوطه برای گره مقصد ارسال خواهند شد.

Matrix: این نوع از سوئیچ ها دارای یک شبکه (تور) داخلی ماتریس مانند بوده که پورت های ورودی و خروجی همدیگر را قطع می نمایند. زمانیکه یک بسته اطلاعاتی بر روی پورت ورودی تشخیص داده شد ، آدرس MAC آن با جدول lookup مقایسه تا پورت مورد نظر خروجی آن مشخص گردد . در ادامه سوئیچ یک ارتباط را از طریق شبکه و در محلی که پورت ها همدیگر را قطع می کنند ، برقرار می گردد.

Bus Architecture: در این نوع از سوئیچ ها به جای استفاده از یک شبکه ( تور) ، از یک مسیر انتقال داخلی ( Bus) استفاده و مسیر فوق با استفاده از TDMA توسط تمام پورت ها به اشتراک گذاشته می شود. سوئیچ های فوق برای هر یک از پورت ها دارای یک حافظه اختصاصی هستند.

Transparent Bridging: اکثر سوئیچ های LAN مبتنی بر اترنت از سیستم ی با نام transparent bridging برای ایجاد جداول آدرس lookup استفاده می نمایند. تکنولوژی فوق امکان یادگیری هر چیزی در رابطه با محل گره های موجود در شبکه ، بدون حمایت مدیریت شبکه را فراهم می نماید. تکنولوژی فوق داری پنج بخش متفاوت است : Learning،Flooding،Filtering،Forwarding،Aging

 نحوه عملکرد تکنولوژی فوق بشرح زیر است :

سوئیچ به شبکه اضافه شده و تمام سگمنت ها به پورت های سوئیچ متصل خواهند شد. گره A بر روی اولین سگمنت ( سگمنت A) ، اطلاعاتی را برای کامپیوتر دیگر ( گره B) در سگمنت دیگر ( سگمنت C) ارسال می دارد.
سوئیچ اولین بسته اطلاعاتی را از گره A دریافت می نماید. آدرس MAC آن خوانده شده و آن را در جدول Lookup سگمنت A ذخیره می نماید. بدین ترتیب سوئیچ از نحوه یافتن گره A آگاهی پیدا کرده و اگر در آینده گره ای قصد ارسال اطلاعات برای گره A را داشته باشد ، سوئیچ در رابطه با آدرس آن مشکلی نخواهد داشت . فرآیند فوق را Learning می گویند.با توجه به اینکه سوئیچ دانشی نسبت به محل گره B ندارد ، یک بسته اطلاعاتی را برای تمام سگمنت های موجود در شبکه ( بجز سگمنت A که اخیرا یکی از گره های موجود در آن اقدام به ارسال اطلاعات نموده است . )

 فرآیند ارسال یک بسته اطلاعاتی توسط سوئیچ ، بمنظور یافتن یک گره خاص برای تمام سگمنت ها ، Flooding نامیده می شود.گره B بسته اطلاعاتی را دریافت و یک بسته اطلاعاتی را بعنوان Acknowledgement برای گره A ارسال خواهد کرد. بسته اطلاعاتی ارسالی توسط گره B به سوئیچ می رسد. در این زمان ، سوئیچ قادر به ذخیره کردن آدرس MAC گره B در جدول Lookup سگمنت C است. با توجه به اینکه سوئیچ از آدرس گره A آگاهی دارد ، بسته اطلاعاتی را مستقیما برای آن ارسال خواهد کرد. گره A در سگمنتی متفاوت نسبت به گره B قرار دارد ، بنابراین سوئیج می بایست به منظور ارسال بسته اطلاعاتی دو سگمنت را به یکدیگر متصل نمائید. فرآیند فوق Forwarding نامیده می شود. در ادامه بسته اطلاعاتی بعدی از گره A به منظور ارسال برای گره B به سوئیچ می رسد ، با توجه به اینکه سوئیج از آدرس گره B آگاهی دارد ، بسته اطلاعاتی فوق مستقیما برای گره B ارسال خواهد شد. گره C اطلاعاتی را از طریق سوئیچ برای گره A ارسال می دارد. سوئیچ آدرس MAC گره C را در جدول Lookup سگمنت A ذخیره می نماید ، سوئیچ آدرس گره A را دانسته و مشخص می گردد که دو گره A و C در یک سگمنت قرار دارند. بنابراین نیازی به ارتباط سگمنت A با سگمنت دیگر به منظور ارسال اطلاعات گره C نخواهد بود. بدین ترتیب سوئیچ از حرکت بسته های اطلاعاتی بین گره های موجود در یک سگمنت ممانعت می نماید. فرآیند فوق را Filtering می گویند.

 Learning و Flooding ادامه یافته و به موازات آن سوئیچ ، آدرس های MAC مربوط به گره ها را در جداول Lookup ذخیره می نماید. اکثر سوئیچ ها دارای حافظه کافی به منظور ذخیره سازی جداول Lookup هستند. به منظور بهینه سازی حافظه فوق ، اطلاعات قدیمی تر از جداول فوق حذف تا فرآیند جستجو و یافتن آدرس ها در یک زمان معقول و سریعتر انجام پذیرد. بدین منظور سوئیج ها از روشی با نام aging استفاده می نمایند. زمانیکه یک Entry برای یک گره در جدول Lookup اضافه می گردد ، به آن یک زمان خاص نسبت داده می شود. هر زمان که بسته ای اطلاعاتی از طریق یک گره دریافت می گردد ، زمان مورد نظر به هنگام می گردد. سوئیچ دارای یک یک تایمر قابل پیکربندی بوده که باعث می شود، Entry های موجود در جدول Lookup که مدت زمان خاصی از آنها استفاده نشده و یا به آنها مراجعه ای نشده است ، حذف گردند . با حذف Entry های غیرضروری ، حافظه قابل استفاده برای سایر Entry ها بیشتر می گردد. در مثال فوق ، دو گره سگمنت A را به اشتراک گذاشته و سگمنت های A و D بصورت مستقل هستند. در شبکه های ایده آل مبتنی بر سوئیچ ، هر گره دارای سگمنت اختصاصی مربوط بخود است . بدین ترتیب امکان تصادم حذف و نیازی به عملیات Filtering نخواهد بود. فراوانی و آشفتگی انتشار در شبکه های با توپولوژی ستاره (Star) و یا ترکیب Bus و وStar یکی از عناصر اصلی شبکه که می تواند باعث از کار افتادن شبکه گردد ، هاب و یا سوئیچ است.

 Spanning tree به منظوری پیشگیری از مسئله " آشفتگی انتشار" و سایر اثرات جانبی در رابطه با Looping شرکت DEC پروتکلی با نام STP)Spanning-tree Protocol) را ایجاد نموده است . پروتکل فوق با مشخصه 802.1d توسط موسسه IEEE استاندارد شده است .

بر اساس گزارش Modis، پیش‌بینی می‌شود تعداد فرصت‌های شغلی حوزه فناوری تا سال 2024 حدود 12 درصد افزایش پیدا کند و این به آن معنا است که مشاغل بیشتری در دسترس کارشناسان و متخصصان IT خواهد بود. با توجه به اینکه گفته می‌شود تعداد موقعیت‌های کاری فناوری در زمینه‌های توسعه وب، مهندسی پزشکی، امنیت سایبری و تجزیه و تحلیل داده‌ها طی سال آینده به ‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت، رقابت برای پیدا کردن افرادی که مهارت کافی داشته باشند، سخت‌تر از آن خواهد بود که پیش از این تصور می‌شد. در حالی‌ که جویندگان کار سعی می‌کنند خود را به انواع مختلفی از مهارت‌های فنی تجهیز ‌کنند، اما در مقابل کارفرمایان بیشتر به‌دنبال افرادی خواهند رفت که مهارت‌های معمولی‌تری مانند قابلیت برقراری ارتباط با دیگران و امکان درک شرایط پیرامون را داشته باشند. این‌ها از جمله موارد مهمی هستند که جویندگان کار می‌توانند با توجه به آن‌ها شانس خود را در ارتباط با پیدا کردن جایگاه مناسبی در فضای فناوری دوچندان کنند. شاید برایتان عجیب باشد، اما ویژگی‌هایی مانند ارتباطات قوی، سازگاری و تطبیق با محیط و برخورداری از تجربه کافی درخصوص آخرین فناوری‌ها اهمیت زیادی در پیدا کردن یک شغل مناسب خواهند داشت. 

  • تجربه کار با هوش مصنوعی 

سلطان مهجی از شرکت Virtova در این ارتباط می‌گوید: حوزه هوش مصنوعی به‌شدت از بابت نیروی کار متخصص در مضیقه است. به‌ویژه، یافتن مدیران و رهبران فناوری (مدیر محصول، مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) و مدیر ارشد فناوری (CTO)) که با نحوه مدیریت تیم‌های هوش مصنوعی، علم داده و متخصصان محصولات نوآورانه آشنایی داشته باشند، کاردشواری است. 

  • مهارت‌های لازم برای تجسم، طراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی واقعیت مجازی 

کریس کربی از شرکت Voices.com می‌گوید: طی سال گذشته، شرکت‌هایی را دیدیم که برای پشتیبانی از واقعیت افزوده و یادگیری ماشینی اقدام به ‌طراحی و تولید ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کردند. در نتیجه تقاضا برای جذب افرادی که مهارت‌های بالایی در زمینه تجسم، طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های مورد نیاز برای بهره گرفتن از تراشه‌های جدید و API را دارند بالا خواهد بود.

  • استعدادهای علوم داده

آندری بووایلو از شرکت Enamine می‌گوید: با رشد داده‌های بزرگ و یادگیری ماشینی، دانشمندان علم داده به ‌عضوی کلیدی در خیلی صنایع، از امور مالی و بانک‌داری گرفته تا بهداشت ‌و درمان و کشف دارو تبدیل شده‌اند. مطمئناً شرکت‌ها سرمایه‌گذاری وسیعی برای پیدا کردن بهترین استعدادها در این زمینه خواهند داشت. 

  • توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل 

اسکات استینر می‌گوید: مطابق سال‌های گذشته، تقاضا برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل همچنان زیاد خواهد بود. این میزان فناوری‌های UM در سال 2018 بیشتر هم خواهد شد، اما توسعه‌دهندگان موفق اپ باید دانش و مهارت‌های بالایی در چند زبان برنامه‌نویسی مانند جاوا، HTML5، آبجکتیو ـ سی، سی پلاس پلاس، سی شارپ، پایتون و سوییفت داشته باشند. علاوه بر این، توسعه‌‌دهندگانی که با مهارت‌های طراحی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) آشنا باشند، مورد توجه شرکت‌ها و تیم‌ها قرار خواهند گرفت.

  • تبحر در امنیت سایبری 

ماریا کلمنس از شرکت سرویس‌های مدیریت و شبکه در این ارتباط می‌گوید: با توجه به ‌آسیب‌پذیری‌های اخیر در شبکه‌های مختلف، نیاز به نیروهای متبحر و عالی در حوزه امنیت سایبری افزایش خواهد داشت. سازمان‌ها باید به مشتریان خود اطمینان دهند که داده‌های آن‌ها در پشت دیوارهای شبکه‌ها محافظت می‌شوند. سطح آگاهی سهام‌داران درباره تهدیدات حوزه امنیت سایبری و در نتیجه نیاز به حل این معضل روز به ‌روز بیشتر می‌شود. بدون شک، صنعت فناوری در سال 2018 به این‌ گونه کارشناسان و افراد متخصص احتیاج مبرم دارد.

  • استعدادهای حوزه SaaS در کلاود 

جرمی ویلیامز از شرکت Vyudu می‌گوید: در سال 2018، حرفه‌ای‌ها و متخصصان حوزه محاسبات ابری و نرم‌افزار در قالب سرویس (SaaS) به‌شدت مورد توجه خواهند بود. داشتن مهارت‌های مجازی‌سازی در آمازون AWS، مایکروسافت Hyper-V و VMware برای کلاود خصوصی به‌ شما کمک می‌کند تا یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشید. همچنین، داشتن تجربه و آگاهی در زمینه‌ دوآپس، کانتینرها، کلاود استک و IPv6 از دیگر مواردی هستند که در پیدا کردن یک شغل بسیار خوب و بااهمیت شما را کمک می‌کنند.

  • قابلیت سازگاری و تطبیق با فناوری جدید

آرتور پرلس از شرکت Pereless Systems می‌گوید: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ستاره فناوری داشتن قابلیت سازگاری با فناوری‌های جدید است. 

پیش‌بینی اتفاقاتی که طی 6 ماه آینده رخ خواهد داد بسیار سخت است. اما کسی که دائم در حال یادگیری باشد، می‌تواند در آینده‌ای که تقریباً همه چیزش پیش‌بینی نشدنی است، موفق ظاهر شود. 

  • تجربه در حوزه کدنویسی و مهندسی 

چالمرز براون از شرکت Due در این ارتباط می‌گوید: داشتن یک ذهن خلاق و مهارت‌های سطح بالای کدنویسی دو عامل مهمی هستند که به شما کمک می‌کنند شغلی متناسب با علایق خود به دست آورید. به‌ویژه آنکه در دنیای امروز یادگیری کدنویسی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. همه‌چیز به ‌راه‌هایی جدید برای ساخت و استفاده از محصولات و سرویس‌هایی که بیشتر دیداری هستند ختم می‌شود.

  • یادگیری ماشین 

کارسون کان از شرکت Volley.com در این ارتباط می‌گوید: علم داده با سرعت بالایی در حال تبدیل شدن به ‌یک حرفه است. اگر علم داده در زمینه‌هایی استفاده شود که خروجی کار به تصمیمات هوشمندانه، بینش آگاهانه و سودآوری بیشتر کسب ‌و کارها تبدیل شد، موجودیتی ارزشمند خواهد یافت. درست در همین نقطه است که یادگیری ماشین به میدان وارد می‌شود. یادگیری ماشین با اتکا بر داده‌های موجود تحلیل‌های آگاهانه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد. با افزایش تقاضا و ارائه زیرساخت‌های مناسبی که به طراحان اجازه می‌دهد به‌شکل ساده‌ای شبکه‌های عمیق عصبی همچون تانسورفلو را مورد استفاده قرار دهند، انتظار می‌رود در سال جدید میلادی تقاضا برای متخصصانی که در زمینه یادگیری ماشین متبحر هستند افزایش پیدا کند. در این میان تقاضا برای طراحانی که بر زبان برنامه‌نویسی R مسلط هستند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  • دانش برنامه‌نویسی 

بیانکا دیوسدادو از شرکت Octagon Talent Solutions در این ارتباط می‌گوید: مهم نیست مهندس زیرساخت، مهندس نرم‌افزار یا حتی یکی از حرفه‌ای‌های بازاریابی دیجیتال باشید، برنامه‌نویسی به‌ویژه آن‌ها که مانند جاوا اسکریپت یا پایتون زبان‌های چندگانه هستند، به‌شدت تقاضا دارد. 

از این زبان‌ها فقط برای ساخت اپلیکیشن‌های مقیاس بزرگ استفاده نمی‌شود، بلکه برای خودکارسازی، فرآیندهای ساده‌سازی یا واکشی داده‌ها از سیستم‌های مختلف نیز به کار می‌روند.

  • مهارت‌های مرتبط با تحلیل 

مایکل رینگمن از شرکت TELUS International می‌گوید: یادگیری ماشین و تحلیل داده‌ها همچنان به ‌رشد خود ادامه می‌دهند و باعث تغییر چهره صنعت فناوری اطلاعات می‌شوند. بحث تحلیل در آینده نزدیک تغییرات زیادی را در صنعت فناوری اطلاعات به ‌وجود خواهد آورد. 

  •  ارتباطات و همکاری متقابل با اعضای تیم

زوهار دایان از شرکت Wibbitz می‌گوید: کارمندانی که در یک تیم یا سازمان به فعالیت اشتغال دارند، در اغلب موارد مسئولیت‌هایی را عهده‌دار هستند که این مسئولیت‌ها با یکدیگر هم‌پوشانی دارند. در نتیجه ضروری است که افراد تیم‌ها یا سازمان‌ها تعامل درستی با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند اطلاعات و جزئیات را میان یکدیگر به اشتراک قرار دهند. تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌ها به همکاری نزدیک بین توسعه‌دهندگان، بازاریابان و طراحان بستگی دارد. اگر جریان‌های فکری مختلفی در یک تیم وجود داشته باشد و هر فرد بر اساس علایق و تفکرات شخصی خود تصمیم بگیرد و مسئولیت‌های محوله را به سرانجام برساند، شکست یک پروژه قطعی خواهد بود.

  • تحول و دگرگونی دیجیتالی 

نارش سونی از شرکت Tsunami ARVR در این ارتباط می‌گوید: یکی از مهارت‌های مهم شناخت و به‌کارگیری درست سکو‌های دیجیتال برای تأثیرگذاری روی بازدهی کار و افزایش درآمد در تمام قسمت‌های یک سازمان است. 

 منبع : مجله شبکه

1234